zondag 3 juli 2011

Zuiderstrand


Acryl op karton 20 x 40 cm

Eerst maar eens een schets gemaakt op karton om te kijken of ik de kleuren een beetje kan krijgen zoals ik wil. Eigenlijk is iedere kleur waar je goed vertrouwd mee bent op je netvlies moeilijk om te vatten op een schilderij, het is gauw onnatuurlijk. Het zand was het moeilijkste, het is een vuil soort geel, of grijzig beige. Wit met geel, oker en vooral een puntje VanDijkBruin heb ik hier gebruikt. De diepte valt ook niet mee. Die is voornamelijk weer te geven door details voorin meer scherpte en kleur te geven. Het probleem is echter dat de 'objecten' op het strand ook heel kleurrijk zijn. Door het felle zonlicht neemt de helderheid in de verte nauwelijks af. Dat zelfde geldt voor de twee vuurtorens. Daarbij is het de kunst om die kleine 'dingen' in de verte niet te groot te schilderen.

Daarna heb ik een betere versie geprobeerd te maken. Aan jullie de keuze welke beter is.

Voor de lucht heb ik speciaal Koningsblauw gekocht.

Ik twijfel of ik de afzetting, het prikkeldraad, had moeten toevoegen.

Het eindresultaat. Ook op karton, 23 x 40 cm.

2 opmerkingen:

  1. Bovenste is beter. Je hebt het je wel erg moeilijk gemaakt, met deze onderwerpkeuze. Ik zou toch de verte toch wat vager en blauwer (dus naar het groen neigend) hebben gemaakt. En de prikkeldraad detoneert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Rene. Gaandeweg raak ik het spoor bijster en verlies het overzicht. Diepte is grijzer en blauwer, bedankt voor je aanwijzingen.

    BeantwoordenVerwijderen